Fashion: Marokkaanse jurken

marokkaanse jurken
Zoals jullie al misschien wel weten ben ik niet helemaal Nederlandse. Ik ben wel in Nederland geboren en getogen alleen komen mijn ouders uit Marokko. Daarom maak ik in het leven andere soorten feesten en gelegenheden mee. Zoals bijvoorbeeld een trouwfeest. Als ik iets moet kiezen wat ik echt super leuk vind aan onze trouwfeesten moet ik zeggen dat ik de jurken het mooist vind om te zien. Er komen meestal zulke mooie jurken de feestzaal binnen, daar kun jij je ogen echt niet van afhouden. Vandaag wil ik daarom een stukje Marokkaanse cultuur met jullie delen.

f208fbf341193dab161494c7c88469f6
De Caftan
Een caftan, ook gespeld kaftan, een lang gewaad met wijde mouwen, dat dateert uit het oude Mesopotamië, gelegen tussen de landen van Irak en Iran. Deze Perzisch, kleed-achtige kleding werd ook populair in landen als Rusland en Marokko. Hun patronen en kleuren zijn meestal levendig en gedetailleerd. Ze zijn een vakantie mode-nietje, dat begon te worden beschouwd als modieus in de westerse landen sinds de jaren 1960 en ’70. Soms zie je mannen er nog mee rondlopen maar tijdens feest gelegenheden dragen vrouwen het soms ook.
Bron

fef3266a157e1e783266418171ee3e5c
De Djelleba
De djelleba kun je een afstammeling noemen van de kaftan. Alleen word de djelleba veel meer dagelijks gedragen. Vooral in warme landen zoals mijn moederland Marokko word dit overdag gedragen als een normaal kledingstuk. Wat je ook vaak ziet is dat vooral de mannen het ook veel dragen.

caftan_2011_fashionshow_marrakesh2
Bron

b8b3b072a837fe0400df2c2b4f104ce8

2409e7b7f3ba02893de8d4129b06bee4

38189f54ccfb46a1ce8197bb023530ef

5719c757f58e2c86c50f34dbb0c0958a
Bron
De Marokkaanse mode van dit jaar houdt vooral in dat je je chic en glamoureus moet kleden. Ik hou wel van dat chic omdat het dan toch nog netjes blijft.

Wat vinden jullie van de Marokkaanse jurken?

Een gedachte over “Fashion: Marokkaanse jurken

Geef een reactie

